Legends

Fotografe: Katrijn Van Giel

Cedric Engels

  • Is de helft van het dj-duo Hermanos Inglesos
  • Studeert voor een diploma rechten
  • Specialiseert zich in Audio Engineering & Music Production in Londen
  • Runt sinds 2013 Roundhouse, dat muziek ontwikkelt, bijvoorbeeld voor Coolblue, Torfs en Bevergem
  • Meer info op de website: www.roundhouse.be

 

‘‘Als je achttien bent, mag je doen wat je wilt.’ Dat zei mijn vader tijdens een heftige discussie over Hermanos Inglesos. Hij had een interview met mijn broer Didier en ik gezien, opgenomen om zes uur ’s morgens op I Love Techno, en was in shock. Ik zei dat hij me moest vertrouwen, mijn punten op school bleven goed. Ondertussen smeedde ik plannen om labels op te richten en van mijn muziek te leven.’

 


 

Cedric aan het woord:

Dus toen mijn pa onze deal op mijn achttiende niet nakwam, was ik helemaal van mijn melk. Bleek dat ik moest kiezen tussen rechten, economie of burgerlijk ingenieur. Na enige rebellie besefte ik dat rechten me eigenlijk goed uitkwam: ik moest me gewoon twee keer per jaar opsluiten om alles vanbuiten te blokken, en daarnaast hield ik veel tijd over om te gaan dj’en en in de studio te zitten. In de latere jaren ging ik me specialiseren in auteursrecht, iets waar het vandaag bij Roundhouse nog over gaat.

Als jonge gast dacht ik nooit aan een eigen zaak, maar ik was wel op een natuurlijke manier ondernemend. Ik zag altijd vol plannen, bijvoorbeeld voor feesten met mijn maten, en voelde pas voldoening als we die echt uitvoerden. Dat is bij Roundhouse nog altijd zo. Projecten realiseren geeft me energie en het gevoel dat ik het verschil kan maken.


SONIC BRANDING

Toen ik begon, sloot de muziek in reclames zelden aan op het DNA van het merk. Daar komt sonic branding in the picture. Bij Roundhouse maken we geluidsidentiteiten voor merken, die de persoonlijkheid daarvan uitdrukken. Want waarom zou je wel een herkenbaar logo hebben, maar geen herkenbaar geluid? Daarnaast componeren we soundtracks, bijvoorbeeld voor films en tv-programma’s.

 

 
 

Achteraf bekeken ben ik blij dat ik geen fulltime dj en muzikant geworden ben, want dan had ik constant in the nightlife gezeten en dat is moeilijk te combineren is met een gezin. Ik kende mijn vrouw al toen ik op mijn 23ste naar Londen vertrok om Audio Engineering & Music Production te studeren, eindelijk echt mijn goesting. Ik kreeg er diepgaand inzicht in muziek en mijn horizon op de wereld ging open. Londen is zo’n bruisende stad, de toegangspoort tot zotte ideeën en dromen.

Ik ging me beter omringen, bijvoorbeeld met een goede maat die Toegepaste Economische Wetenschappen studeerde. Samen dachten we logisch na. Hoeveel producten wil ik lanceren en wat vraag ik daarvoor? Wat zijn mijn personeels-, huur- en leasekosten? Eigenlijk is het vré simpel: als je je aankoopprijs aftrekt van je verkoopprijs en er blijft iets over, dan heb je een model dat kan werken. En dan moet je er ook niet te lang op kauwen.

 

‘Het is één van de belangrijkste tips die ik mijn collega’s geef: bedenk wie je allemaal van ver of dichtbij kent en contacteer die. Je zult verrast zijn.’

 

Zitten en zwijgen
Eén van de gouden regels van de verkoop die veel mensen vergeten – ik soms ook – is luisteren. Laat een potentiële klant eerst en vooral zijn verhaal vertellen. Je pitcht daarna veel gerichter omdat je gehoord hebt wat de klant precies nodig heeft.

  

 
 

Geluk?

Het meest chance had ik met de timing – de markt was hier nog maagdelijk toen ik begon – en met mijn broers. Ze verplichtten me niet om zoals zij in het familiebedrijf te komen, maar gunden mij mijn persoonlijke droom. Dat is van onschatbare waarde.

Levensles?

Ik geloof dat mijn vader kanker heeft gekregen van de stress. Ik moet er zelf voor opletten – ik ben zo gepassioneerd dat ik maar blijf werken – en ik waarschuw er mijn collega’s voor. In het leven jongleer je met vijf ballen: je werk, je familie, je vrienden, je gezondheid en je eerlijkheid. Die laatste vier zijn van glas. Als je niet oppast, breken ze. Maar de werkbal is van rubber, it will always bounce back.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

HOW ABOUT YOU?

Heb je een fris idee voor een zaak?

Zijn anderen je erin al voor geweest of kun je de eerste zijn op de markt?

Kun je inschatten hoeveel tijd er is voor iemand hetzelfde idee zal krijgen?