Legends

Fotografe: Katrijn Van Giel

Robin Verschueren

  • Haalt een bachelor communicatiebeheer
  • Doet meer dan tien jaar sales, vooral in de IT-sector
  • Is medeoprichter van licentiebedrijf Brandsplus
  • Zet merken als Fila, Champion, Lee Cooper en Pantofola d’Oro in de markt
  • Draait in het eerste jaar al 15 miljoen euro omzet
  • Facebook: Brandsplus


‘Als ik in het middelbaar weinig effort moest doen om er te geraken, dan was ik tevreden. Wat een contrast met wat ik nu doe. Dagen van achttien uur waren in de eerste maanden van Brandsplus geen uitzondering. Maar ik heb hier dan ook voor gekozen, meer dan voor mijn studierichting of vorige jobs. Ik was bijna tien jaar verkoper in de IT-sector. Ik vond het plezant om een netwerk en credibiliteit op te bouwen, maar het was me ook een beetje een te formele wereld. Als je klanten al tien jaar kent en je moet ze nog altijd met mijnheer aanspreken, dan steekt dat weleens tegen.’

 


 

Robin aan het woord:

Mijn visie strookte ook niet altijd met die van mijn managers. Voor sommige leidinggevenden had ik veel respect, maar met anderen verschilde ik duidelijk van mening over hoe we de zaken konden optimaliseren. In loondienst kun je zelden of nooit de koers bepalen. Dat is het fijne aan Brandsplus: als wij morgen beslissen dat we 180 graden willen draaien, dan kunnen we dat. Uiteindelijk ging mijn privéleven ook lijden onder de druk om contracten binnen te halen. Die was, zeker in het laatste kwartaal van het jaar, gigantisch hoog. Ik vertrok ’s morgens vroeg naar het werk, was laat weer thuis en zag mijn dochtertje nauwelijks. Daarbij kwam dat ik nog vier keer per week voetbaltraining had. Tot mijn 33ste speelde ik op een redelijk niveau, gaande van provinciale reeksen tot derde klasse. Als keeper was ik ofwel de held, ofwel de anti-held, er is geen middenweg en dat vind ik plezant.

Door mijn interesse voor sport was ik geprikkeld door het voorstel van Dimi, een vriend uit het middelbaar. Hij werkte voor Unlimited Sports Group, kortweg USG, een Nederlands bedrijf dat licenties kocht van grote sportmerken zoals Fila en Le Coq Sportif en voor hen producten ontwikkelde. Dimi had al twintig keer gevraagd om zijn collega te worden, maar ik had elke keer de boot afgehouden. 

Ik kon bij USG veilig beginnen: in loondienst. Maar twee jaar later ging USG overkop, een bedrijf met 2.500 werknemers. Niemand had het zien aankomen. Ik was natuurlijk ongerust. We hadden toen de keuze: ofwel wachtten we tot andere licentiebedrijven of klanten ons vroegen om voor hen te komen werken, ofwel gingen we zelf achter de licenties van de merken aan. We deden het laatste.

 


 

'Ik wilde mijn eigen loopbaan niet zomaar overboord gooien. Maar na tien jaar zat ik toch niet meer op mijn plaats in de IT en dacht ik: ofwel spring ik nu, ofwel spring ik nooit.’

 

Slapende reuzen
Brandsplus heeft de licenties van enkele sport- en fashionmerken die aan bekendheid hebben ingeboet. Het zijn slapende reuzen die wij terug top of mind maken in de regio’s die ons zijn toegewezen: de Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk. Voor de merken in onze portfolio – Champion, Fila, Pantofola d’Oro en Lee Cooper – is dat interessant omdat wij bij Brandsplus de juiste netwerken hebben om snel iets op de rails te zetten. We vertrekken daarbij altijd vanuit het DNA van het merk.

Achteraf bekeken is dat faillissement eerder een zegen dan een vloek gebleken. Zonder had ik nooit de voldoening gevoeld die Brandsplus me geeft.
Het tofste is dat we alle verwachtingen overtroffen hebben. We konden ons eerste boekjaar afsluiten met ruim 15 miljoen euro omzet en hebben nu al negen mensen in dienst. Veel is te danken aan een stroomversnelling waarin we terechtkwamen: op het moment dat wij de licentie van Champion en Fila hadden getekend, begonnen zulke jaren-negentig-merken plots weer hot te worden. Op die golf surften wij mee.

 

 
 

Rock Village
Afgelopen zomer sponsorden we met Fila de Rock Village op Rock Werchter. Zij zijn goed in dat evenement organiseren, wij zijn goed in merken promoten. Het is een verhaal van één plus één is drie. Concreet krijgt het Village-personeel van ons kwalitatieve truitjes en schoenen van Fila aangepast aan het event, en ook op de parkeerkaarten en aan de ingang staat ons logo. Zo creëren we brand awareness bij een doelgroep die het merk op dat moment misschien niet meer zo genegen is.

 

 
 

Meest voldoening?

Als ik op straat zie dat één van onze merken door consumenten is opgepikt. Ik loop nooit meer op dezelfde manier langs een etalage.

Meest veeleisend?

Dat ik nog maar weinig laidback momenten heb. Als we blijven groeien, kunnen we misschien ooit een extra designer, marketeer of verkoper aannemen, waardoor we zelf meer afstand kunnen nemen, maar dat is nog lang niet aan de orde.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

HOW ABOUT YOU?

Ben je een harde werker?

Als je iets graag doet, heb je het er dan voor over om er vele uren in te steken?

Kun je af en toe ook iets tegen je zin doen?